Pętla
for wykonuje się aż do momentu, w którym określony
warunek wykonalności przestaje być prawdziwy.
Pętlę tę możemy opisać następującym schematem:
Omówmy dokładne znaczenie powyższych składowych pętli:
-
Określenie zmiennej - jest wykonywane tylko raz, gdy pętla się rozpoczyna.
Tutaj możemy zainicjować zmienną lub możemy użyć już zainicjowanej zmiennej.
-
Warunek wykonalności - musi zwracać wartość logiczną true lub false. Warunek jest sprawdzany
tuż przed każdym wykonaniem cyklu pętli.
Wywoływanie zawartości wnętrza pętli kontynuowane jest tak długo, dopóki warunek jest prawdziwy.
-
Modyfikacja zmiennej - zmienna jest modyfikowana przy każdym przebiegu pętli. Jest zwiększana, lub zmniejszana
w zależności od określonych wymagań.
W najprostszym przykładzie zmienna licząca jest zwiększana przy każdym wykonaniu pętli o wartość równą 1 (co oznaczamy jako ++):
W pierwszej kolejności określamy wartość początkową, dla jakiej będziemy wykonywać pętlę.
W naszym przypadku wynosi ona zero.
Następnie sprawdzamy, czy spełniony jest warunek:
Oczywiście warunek jest prawdziwy, ponieważ
0 < 5. Wykonywany jest więc blok kodu, umieszczony wewnątrz pętli:
Na ekranie zostanie wydrukowana liczba 0. W tym momencie wykonywana jest modyfikacja zmiennej licznikowej (inkrementacja ++ lub dekrementacja --):
Co oznacza w praktyce, że wartość itemNumber zwiększa się o jeden. Czyli nowa wartość
itemNumber = 1.
W tym momencie cały proces wykonania pętli zaczyna się od nowa: sprawdzamy warunek
itemNumber < 5.
Z faktu, iż
1 < 5 wynika, że wykonywany jest kod we wnętrzu pętli, a licznik zwiększa się o jeden.
Cały proces będzie się powtarzał do chwili, gdy wartość zmiennej
itemNumber = 5. Wtedy warunek
itemNumber < 5 będzie fałszywy, bo nieprawdą jest przecież, że
5 < 5.
W ten sposób pętla zakończy swoje działanie, a program przejdzie do kolejnej instrukcji zawartej w kodzie.
Oczywiście możliwe jest również stworzenie pętli, w której zmienna zamiast rosnąć będzie malała (dekrementacja):
Przykład w programie
Teraz zobaczmy jak te pętle wyglądają w praktyce po wpięciu ich do naszego programu z rozdziału
Hello JavAPPa:
Linki:
https://www.w3schools.com/java/java_for_loop.asp
https://docs.oracle.com/javase/tutorial/java/nutsandbolts/for.html
Masz pytanie dotyczące prezentowanego materiału?
Coś jest dla Ciebie niejasne i Twoje wątpliwości przeszkadzają Ci w pełnym zrozumieniu treści?
Napisz do nas maila, a my chętnie znajdziemy odpowiednie rozwiązanie.
Najciekawsze pytania wraz z odpowiedziami będziemy publikować pod rozdziałem.
Nie czekaj. Naucz się programować jeszcze lepiej.